Torsk er allsidig mat og kan brukes til mye. I går spiste jeg for første gang en ny variant som jeg anbefaler alle sammen til å prøve. Torsk i panne er en varm velsmakende middagsrett med et deilig hint av østen. Nedenfor finner dere oppskriften som jeg har hentet fra godfisk.no. Denne gir deg nok mat til fire posjoner.  

Du trenger: 

» 800g torskefilet, uten skinn og bein
» 1 ts salt
» 1 stk purre
» 1 stk paprika, rød 
» 2 ss rapsolje
» 2 dl matfløte 
» 1 terning fiskebuljong 
» 2 dl kokosmelk 
» 1 ss curry paste, rød 
» 1 ss soya saus
» 1-2 hvitløksfedd
» 
Ris



Fremgangsmåte: 

1. Skjær purre og paprika i biter. Surr dette i rapsolje på pannen til purren er myk. 

2. Tøm over matfløten og smuldre fiskebulljongterningen over. 

3. Rør inn kokosmelken, soyasausen, hvitløksfedden og curry pasten. Dette skal kokes opp. 

4. Bruk gjerne salt & pepper everyday mix fra Nicolas Vahe, for best mulig smak. Denne kan du bestille/kjøpe hos Låvebutikken Christinas Interiør via facebook HER. 

5. Ha så torskestykkene i panna, legg på lokk og la trekke til fisken er ferdig, ca. 5. minutter. 



6. Voila! Serveres med ris ved siden av. Anbefaler dere også å toppe det hele med en dash soyasaus. 

Hallo! Da jeg kom hjem fra håndballtrening mekket jeg meg noe så enkelt som laksewrap. Jeg for min del er litt smålei taco om dagen og da er dette et veldig godt alternativ til det. Ingrediensene er ikke så ulike, men hovedforskjellen er at du bytter ut salsa, kjøttdeig og tacokrydder med laksefillet og sweet chili sauce. Dersom du ikke er så alt for glad i fiskesmaken er dette en fin måte å få i seg omega 3 og de andre viktige næringsstoffene vi får gjennom å spise fisk. Visste du forresten at en porsjon på 99 gram er nok fisk for å forebygge og gi deg en bedre helse? NÅ vet du det. 

Du trenger:

» Tortillalefser
» Sweet Chili Sauce
» Laksefillet
» Lett rømme
» Mais
» Salat
 »Agurk
» Paprika
» Tomat 

Hvis du kjøper naturell laksefillet anbefaler jeg dere å bruke chilikrydder og salt/pepper.  

Voila! Sunn og god lunsj/middag/kveldsmat på 1-2-3!

God kveld i stugu! Da jeg kom hjem fra håndballtrening laget jeg meg noe så enkelt som havrepannekaker. Dette er noe jeg pleier å spise ganske ofte egentlig, enten til frokost eller til kveldsmat. Sliter du med matlysten tidlig på morningen kan dette være et godt alternativ. Det hender at jeg lager litt større posjoner slik at jeg har til lunsj på skolen dagen etterpå. Havrepannekakene smaker i følge min mening like godt varme som kalde. Hvis de skal spises kald er det kanskje lurt å ha på litt ekstra smør og et fristende pålegg slik at det ikke blir så tørt. 



Du trenger: 

» 2-3 dl havregryn.
» 2 egg.
» 2-3 ts sukrin. 

Fremgangsmåte:

» Bland ingrediensene i en bolle. 
» Evt. spe ut med litt melk hvis røra blir for tykk.
» Deretter er det bare å forme pannekakene slik du vil ha dem og steke de på panna.

Forslag til pålegg:

» Cottage cheese med bær og/eller frukt.
» Brunost.
» Hvitost.
» Syltetøy eller low carb sirup. 



SMAKELIG MÅLTID! :-) 

Hei dere! Da jeg vant Olympus kamera fikk jeg med to gavekort på Lille Asia i Hegdehaugsveien, og i dag følte jeg det var på sin plass å bruke det ene. Jeg valgte å invitere med meg June ut på middag siden vi har vært så mye sammen i det siste. Dessuten synes jeg det er hyggelig å kunne dele frynsegodene med noen som faktisk fortjener det. Jo mer jeg spiser på Lille Asia, jo mer glad blir jeg i restauranten og ikke minst, maten. Det er noe med atmosfæren der inne som får meg til å slappe av. Jeg er også stor fan av konseptet de kjører på helg, da de gradvis gjør om restuaranten til et utested med dj og høy partyfaktor. Anbefaler dere å ta turen hvis dere ikke har vært der før. Det skal også sies at de har mye deilig å velge mellom på menyen, men siden June og meg elsker sushi ble valget enkelt. 



Nam! Alle favorittene samlet på et og samme fat.  



Nå skal jeg støvsuge og vaske litt klær. Bilder av dagens antrekk kommer i løpet av kvelden. Ha det fint så lenge! 

Hei til dere! I går ble jeg invitert med ut på middag sammen med Tina, moren og mormoren hennes. De hadde resvert bord hos Oliva Aker Brygge (en av mine favoritt restuaranter her i Oslo faktisk) til klokken 19. Jeg endte selvfølgelig opp med pasta og scampi i fløtesaus. Med et lite stykke focaccia til er dette noe jeg vil anbefale dere å spise neste gang dere skal på Oliva. Etter hvert som timene gikk ble kaffekoppen byttet ut med hvitvin og dialogen oss i mellom var nærmest ustoppelig. Det faktum at vi var de siste som forlot restauranten tyder vel på at kvelden var vellykket. Ja, jeg vil faktisk påstå at dette er den hyggeligste fredagskvelden jeg har hatt på lenge. 

Ikke hver dag jeg er ute og spiser middag med tre generasjoner. TIl høyre ser dere Tinas søte mamma og hennes spreke mor. 



Lørdagskvelden blir rolig for mitt vedkommende. Planen er å lage meg mat og lese litt, kanskje jeg tillater meg selv å se en episode av Vampire Diaries. Nå som det regner ute frister det heldigvis ikke å dra ut på byen. #flinkgutt Ønsker dere en fortsatt fin helg! 

God kveld dere! Mett, trøtt og sliten ligger jeg på sofaen og kjemper for harde livet for å IKKE sovne. Jeg kunne bare droppet dette innlegget og hoppet rett i grisebingen, men det hadde jeg altså ikke samvittighet til. For engangs skyld så har jeg tenkt å innfri løfte om å bli en bedre blogger. Ja, for dere synes vel det er hyggelig at jeg oppdaterer bloggen mer enn to ganger i måneden?! Hehe.

Etter at jeg kom hjem fra skolen var det bare å kaste i seg noe mat før turen gikk videre på trening. I dag trente jeg sammen med Mette. Vi hadde ikke sett hverandre på lenge, så dere må tro vi hadde mye å snakke om! Til tross for mye på hjertet klarte vi å gjennomføre en meget effektiv styrkeøkt, hvor vi trente biceps og rygg. Jeg hadde kanskje sett for meg at jeg skulle være svak som en liten katteunge etter sommerens festligheter, men der tok jeg (tro det eller ei) faktisk feil. Det betyr at jeg (forhåpentligvis) ikke trenger å grave så alt for lenge etter formen. DET er jo en smule motiverende, eller hva? 

Da vi kom hjem fra trening var vi så sultne at vi måtte bare sette i gang med matlagingen med engang. Dagens middag bestod av noe så enkelt som kyllingsalat. God på smak og lekende lett å lage. Akkurat slik jeg liker det! 

Baby leaf og babyspinat blandet med agurk, paprika, mais, avokado, tomat, fetaost og kyllingfillet er en sikker vinner etter trening. Topp gjerne det hele med en dash sweet chili saus for en skarpere smak. Got to love it! 



Det er umulig og ikke få latterkrampe når vi setter opp et kamerastativ i stua og "leker" fotballfrue! Haha! #enbloggersbekjennelser 

Forresten! I morgen kommer jeg til å legge ut en fet konkurranse her på bloggen, så følg med!! Natta. :-)

God kveld dere! Jeg hadde planer om å stå opp tidlig i dag, men det gikk heller dårlig. Til tross for en sen start på dagen har jeg fått gjort mye på agendaen. Jeg har blant annet vært hos frisøren, byttet en t-skjorte, kjøpt diverse skolesaker og vært på trening. Sist nevnte er uten tvil dagens høydepunkt! Som jeg nevnte for dere tidligere har jeg ikke vært fysisk aktiv siden i slutten av Mai, så dere kan tenke dere selv hvor deilig det var å være tilbake. Nå har jo Elixia og SATS slått seg sammen også, noe som betyr at man har enda flere treningssenter å velge mellom. Jeg foretrekker riktignok å trene på Colosseum, men jeg synes det er veldig fint å kunne ha muligheten til å variere litt. Jeg vet for eksempel at det ligger et SATS senter ved BI som jeg kommer til å ta turen innom i løpet av høsten. 


Penn og papir har ikke gått ut på dato riktig enda.. Hehe! 

På vei hjem fra trening måtte jeg innom butikken for å handle inn litt mat til den kommende uken. Som dere ser ovenfor er jeg klar for å ta fatt på et nytt og bedre liv. Jeg skal ikke nekte for at jeg kommer til å dra ut på byen i ny og ned, men jeg skal i hvert fall bli flinkere til å spise sunt og trene i ukedagene. Sånn som det har vært til nå har jeg bare levd av sushi og frossenpizza, det holder ikke! Jeg er nemlig fast bestemt på å finne tilbake til formen jeg hadde før sommeren og da må jeg spise riktig OG trene regelmessig.

Dagens middag bestod av kyllingfillet, fullkornsris, grønnsaker, lettrømme og sweet chili saus. Yummy! 

Før jeg tar kvelden skal jeg forberede meg litt til morgendags forelesning. Håper dere har fått en fin start på uka! Vi blogges. 

Hei igjen! Friday´s ble byttet ut til fordel for Døgnvill Bar & Burger, noe jeg i ettertid er veldig glad for. Gøy å teste ut nye restauranter innimellom også! Det sies at Døgnvill serverer de beste burgerene i byen og det kan jeg i grunn si meg enig i. På en dag som dette smakte det helt nydelig med en saftig kyllingburger, chips og ailoi. Som den søtmomsen jeg er klarte jeg selvfølgelig ikke unngå dessert. Valget falt på husets ostekake. Fytti, den var god! Merker jeg får vann i munnen bare av å tenke på det. Anbefales på det sterkeste hvis du fysen på noe søtt etter middag. June knipset forresten noen bilder av "dagens antrekk" ved Akerselva som jeg tenkte å vise dere i morgen. Tro det eller ei, men nå skal jeg gjøre meg klar for nok en kveld på byen. Umulig å takke nei til festligheter i dette varme sommerværet.   

Erika og June. 

Sant den ostekaken ser himmelsk ut?! 

Hallo! Denne søndagen har gått med til sofakos og film. Jeg så "The Avengers" for første gang og jeg må si at jeg ble positivt overrasket. Den var ikke bare underholdene, men også veldig bra laget. Anbefaler deg å se den hvis du er glad i action og spenning. Dagens middag bestod av fylte pirogere ala Glenn. De smakte kjempe godt! Jeg har postet oppskriften tidligere, men siden den gang har jeg fått flere lesere så da tenkte jeg det var på sin plass å reposte den. Here you go:

Til deigen trenger du:

» 1/2 pk gjær
» 3 dl lunken melk
» 3 ss olje eller smeltet margarin
» 1/2 ts salt
» 1 ss sukker
» 8 dl hvetemel  

Fremgangsmåte: 

1) Smuldre gjær i en bolle. Rør ut gjæren i melken. Tilsett olje, salt, sukker og det meste av hvetemelet. Hold av litt mel til utbakingen. La deigen heve til dobbel størrelse, ca. 20-30 minutter. 

Til fyllet trenger du:

» 400 gram kjøttdeig 
» 1 løk 
» 1 boks mais
» 1 pakke pizzafyll
» 1 pakke revet ost  

Fremgangsmåte:

2) Skrell løken, grovhakk den og surr den klar og gyllen i litt av smøret. Tilsett kjøttet og la dette få farge. Rør i mais, pizzafyllet og 3 dl vann. Smak til med salt og pepper.

3) Del deigen i 10 like deler. Kjevl ut tynne, runde lefser. Fordel fyllet på den ene siden og brett den andre halvparten av deigen over.

4) Trykk pirogen sammen med en gaffel. Pensle pirogen med sammenpisket egg. Stekes midt i ovnen på 220°C i 12-15 minutter.  

(Som dere kanskje ser ble det ikke brukt gaffel i dette tilfellet. Haha!)

Voila! Hjemmelaget piroger klar til servering.

Heisann! I dag ble jeg ikke oppringt før langt ut på formiddagen, noe som gjorde at jeg kunne sove ekstra lenge og spise frokost sammen med Kristian. Det er ikke mer enn en time siden jeg kom hjem fra Oslo Lufthavn etter å ha flydd tur-retur Splitt. For første gang fikk jeg se hvor vakkert det faktisk er der, fra flyvinduet vel å merke. Landskapet i kontrast med det krystallklare havet så helt fantastisk ut. En ting er i hvert fall sikkert og det er at jeg skal feriere på Kroatia en gang i fremtiden. Jeg har forøvrig bare hørt positive tilbakemeldinger fra folk som har vært der. Noen av dere blogglesere som har vært der og kan bekrefte det kanskje? 

I går kveld spiste vi bananpannekaker til kvelds. Det var sykt godt og best av alt, veldig lett å lage! Alt du trenger er: havregryn, banan, og egg. Miks dette sammen i en bolle og stek små lapper i en stekepanne. På toppen kan du gjerne ha cottage cheese, ferske blåbær og litt kanel. Jeg lover deg at dette smaker godt, spesielt etter at du har vært på trening. 

Voila!

Nå har jeg tre dager fri som skal nytes med kjekkasen på bildet over. Gleder meg vilt! Jeg håper selvfølgelig at sola titter frem igjen slik at jeg kan opprettholde brunfargen. Men det er vel kanskje litt for mye å be om nå som vi har hatt så mange finværsdager, eller?  

Hei, hei! Som jeg nevnte for dere i går spiste jeg en av de bedre middagsmåltidene jeg har spist på lenge. Nemlig wasabi laks og hjemmelaget potetmos med agurk, koriander og mango ala Cathrine. La deg inspirere og følg oppskriften nedenfor: 

Dette trenger du: 

» Salma laks (du kan også bruke vanlig laks).
» Sesam olje
» Creme fraiche
» Sweet chili saus
» Chili saus med hvitløk
» Lime
» Wasabi og sesamkrydder
» Frisk koriander
» Poteter
» Smør
» Melk/fløte
» Salt & Pepper 

 

Fremgangsmåte: 

1) Kok opp potetene. (Du vet de er ferdigkokt når poteten glipper fra gaffelen). 

2) Sett ovnen på 200 grader. Før du legger laksen i en ildfast form tilsett to spiseskjeer sesamolje i bunnen. Forvarm i ca. 10 minutter til laksen er lyserosa. (PS! Laksen er fortsatt rå inni på dette tidspunktet). 

3) Til marinaden må du blande sammen et beger med creme fraiche, 5 ss sweet chili saus, 2 ss chili med hvitløk (smak deg frem her, for den er ganske sterk nemlig), 1-2 ts wasabi og sesamkrydder. Rør alt dette sammen med saften fra en lime og en neve frisk koriander. 

4) Hell marinaden over den forvarmede laksen og sett den inn i ovnen igjen i 10 minutter.  

5) Mens potene koker og laksen står i ovenen kutter du opp mango og agurk i terninger. 



6) Når potetene er kokt ferdig tømmer du ut vannet og tilsetter 1 ss smør, 1 dl melk/følte. Mos med en stapper/gaffel og smak til med salt og pepper. 

7) Legg det hele på et fat og dryss over med frisk koriander.  



Bon apetitt! 

Hei dere! Her kommer oppskriften på gårsdagens middag. Den er sunn, god og best av alt - lett å lage! Med Maggi Juicy Fish kan du på en enkel måte lage et velsmakende og saftig fiksemåltid. 

Du trenger: 

» Fullkornsris.
» Agurk.
» Eddik.
» Brokkoliblanding. (Best med fersk.)
» Laks.
» MAGGI Juicy Fish. (Pakken inneholder krydderblanding og stekepose.) 
» Vita hjertego Mat. (Matfløte.) 

Fremgangsmåte:

1) Bland krydderet med fløte. 

2) Legg laksen samt grønnsakene i stekeposen og hell krydderblandingen oppi. 

3) Lukk posen med klipsen, som følger med i pakken, legg posen i en ildfastform og sett det hele i ovnen i 25 minutter. 

4) I mellomtiden kan du sette risen på koking og lage agurksalat.

5) Bland 2 ss eddik, 1/2 ss sukker og 1 dl vann i en skål og ha agurkskivene av en halv agurk oppi. 
 



Voila! Ovnsbakt laks, brokkoli, fullkornsris og agurksalat klar til å nytes. Anbefaler en dash kesam ved siden av. 

I dag, 13. desember, er det som kjent Luciadagen og i den anledning baket Torill og jeg lussekatter.

Du trenger: 

» 50 g gjær
» 150 g smør
» 5 dl melk
» 1 egg
» 1 g støtt safran
» 150 g sukker
» 1/2 ts salt
» 1 kg hvetemel, ca
» Til pensling: sammenpisket egg
» Rosiner


Tips: Hvis du ikke har tilgang til safran, som er verdens dyreste krydder, kan du bruke gurkemeie, som også gir lussekattene en fin gul farge, men som mangler safranens karakteristiske smak.  

Fremgangsmåte:

1) Forvarm stekeovnen til 225 grader. 

2) Smelt smøret og lunk melken til væsken blir fingervarm. Smuldre gjæren i en bakebolle og rør gjæren ut i væsken. Pisk egget lett og tilsett.



3) Bland inn sukker, salt, safran og nesten alt melet. Kna deigen til den blir smidig og så vidt slipper bakebollen.

4) Sett deigen til heving i vannbad godt dekket med plast i ca. 30 minutter.  

5) Ta deigen opp på bakebordet. Del i biter, form til lussekatter og stikk inn rosiner.

6) Legg på bakepapirkledt stekebrett til etterheving i ca. 20 minutter.

7) Pensle lussekattene lett med sammenpisket egg.

8) Stek midt i ovnen i ca 15-20 minutter.

Serveres gjerne med en kopp kakao og krem! :-)

Da jeg kom hjem fra håndballtrening hadde jentene baket aniskringler. Dere må tro det falt i smak hos en svett og sliten gutt! Ja, for jeg kan herved bekrefte at veien til mannens hjerte går gjennom magen. Mett og fornøyd ser jeg frem til å legge meg i nytt sengetøy. Klokken 09:00 i morgen tidlig kommer det en takstmann og ser på leiligheten, så jeg burde egentlig vært i seng for lengst. Ville bare stikke innom for å skryte av gjærbaksten til mine flotte samboere. Hehe!  



Du fikk litt vann i munnen nå, sant?



God natt søtinger! 

Du trenger:

» 1 ss flytende melange/olje
» 1 rødløk
» 1 boks mais
» 300 g kyllingfillet
» 150 g sjampinjong 
» 3-4 dl ost, skivet eller revet
» 1 pk Santa Maria Tex Mex Pizza Tortilla (4 stk) 
» 1 pose Santa Maria Tex Mex Fajita Spice Mix
» 1 flaske Santa Maria Tex Mex Pizza Topping (holder til ca 10-15 pizzaer)
» 1 flaske Santa Maria Tex Pizza Sauce (holder til ca 10 pizzaer) 

Fremgangsmåte:

1) Varm opp flytende melange/olje i en stekepanne og fres soppen. 

2) Fres kyllingterningene gyllenbrune. Tilsett Fajita Spice Mix og 1/2 dl vann. La koke i 3-4 min. 

3) Varm ovnen til 250 grader. Fordel ca 2 ss pizza saus, per pizza. Danderes med kyllingterninger, sjampinjong, mais, pizza topping og ost. 

4) Stekes i ca. 5-8 minutter eller til osten smelter og har fått farge. 

5) Garner med pizza topping og rødløk. 



Voila! Verdens enkelste pizza klar til servering!

Til deigen trenger du:

» 1/2 pk gjær
» 3 dl lunken melk
» 3 ss olje eller smeltet margarin
» 1/2 ts salt
» 1 ss sukker
» 8 dl hvetemel  

Fremgangsmåte: 

1) Smuldre gjær i en bolle. Rør ut gjæren i melken. Tilsett olje, salt, sukker og det meste av hvetemelet. Hold av litt mel til utbakingen. La deigen heve til dobbel størrelse, ca. 20-30 minutter.  

Til fyllet trenger du:

» 400 gram kjøttdeig 
» 1 løk 
» 1 boks mais
» 1 pakke pizzafyll
» 1 pakke revet ost  

Fremgangsmåte:

2) Skrell løken, grovhakk den og surr den klar og gyllen i litt av smøret. Tilsett kjøttet og la dette få farge. Rør i mais, pizzafyllet og 3 dl vann. Smak til med salt og pepper. 

3) Del deigen i 10 like deler. Kjevl ut tynne, runde lefser. Fordel fyllet på den ene siden og brett den andre halvparten av deigen over. 

4) Trykk pirogen sammen med en gaffel. Pensle pirogen med sammenpisket egg. Stekes midt i ovnen på 220°C i 12-15 minutter.  

(Som dere kanskje ser ble det ikke brukt gaffel i dette tilfellet. Haha!)

Voila! Hjemmelaget piroger klar til servering. 

Hei og velkommen! Mitt navn er Glenn Henriksen. Jeg er en 23 år gammel gladgutt fra Molde, bosatt i Oslo. Til daglig studerer jeg PR og Markedskommunikasjon på Handelshøyskolen BI. Jeg har blogget om min hverdag siden 2009, da med fokus på mote, trening og reise. Ta gjerne en titt i arkivet når du først er innom. På gjensyn!

Instagram

Annonser



Image and video hosting by TinyPic

Design

hits